1. Samhall sätter ihop arbetsgruppen
Samhall har utvecklat ett avancerat matchningssystem som gör det möjligt att hitta medarbetare med de förmågor som krävs för arbetsuppgifterna. Som omsorgsassistent ställs till exempel högre krav på social förmåga för att kunna fungera tillsammans med brukare och anhöriga.
Arbetsgruppen förbereds med utbildning i Samhallskolan. Här får medarbetarna lära sig mer om till exempel omsorgsrutiner, hygien, smittskydd och hur man bemöter brukare och anhöriga. Utbildningen pågår kontinuerligt under hela uppdraget.
– Vi sätter ihop en större arbetsgrupp så att vi alltid ska ha tillgång till förberedda vikarier när det behövs, berättar Christina Ridderström. Sedan jobbar Samhallmedarbetarna aldrig ensamma, de är alltid minst två för att kunna stötta och komplettera varandra.
2. Informationsträff med brukare och anhöriga
När det nya avtalet ska börja gälla och Samhall kommer in i verksamheten, är det viktigt att hålla personal, brukare och anhöriga informerade om vad det innebär för dem.
– Vi har full respekt för att det kan finnas oro inför det nya, säger Christina Ridderström. Det bästa är när vi tillsammans med kommunen har en informationsträff för äldre och anhöriga Kommunen kan berätta vad som ingår i avtalet. Vi får möjlighet att berätta vilka vi är, och anhöriga och äldre kan ställa frågor. Hur kommer det att funka? Vilka är det som kommer till min mamma?
3. Uppstartsmöte med genomgångar i verksamheten
Samhalls arbetsledare går igenom alla praktiska förutsättningar tillsammans med de ansvariga i verksamheten, så att arbetsledarna kan introducera resten av medarbetarna när uppdraget startar.
I många kommuner finns en vilja att skapa arbetstillfällen för människor som står långt från arbetsmarknaden. Men det krävs kompetens och erfarenhet för att det ska fungera för alla inblandade. Samhall har det fulla personalansvaret för sina medarbetare. Arbetsledarna finns alltid nära.
– Våra medarbetare startar på våra driftskontor varje morgon, berättar Christina Riderström. Där klappar vi om varann, kollar att alla har vad de behöver, och så gör vi schemat för dagen. Vi har 30 års erfarenhet av att jobba med människor som står långt från arbetsmarknaden och vet vad de behöver.
4. Täta uppföljningar
– Vår uppstartstid är ofta lite längre, berättar Christina Ridderström. I början har vi mycket närvarande arbetsledning som kollar av att allt fungerar och gör de justeringar som behövs. Våra områdeschefer jobbar nära driften. Det är alltid en kort väg in för dig som kund när det finns frågor. Du kan snabbt få kontakt med den som är ansvarig för det dagliga, och vi har en struktur för att hantera allt som kan uppstå.
Samhall ser gärna täta uppföljningar i omsorgsuppdragen. Särskilt i den inledande fasen är det värdefullt att stämma av med jämna mellanrum. Därefter är det kundens önskemål som styr.
5. Regelbundna egenkontroller
Varje månad gör medarbetarna egenkontroller tillsammans med sin chef, där man mäter olika kvalitetsnivåer som är relevanta på just det uppdraget. Egenkontrollerna är en viktig del i Samhalls arbete. Ett sätt att utveckla medarbetarna och lära dem att ta ansvar.
– På Samhall pratar vi inte om svårigheter och hinder – bara om arbetsförmåga, berättar Christina Ridderström. Alla människor har en arbetsförmåga, men några kan behöva hjälp att anpassa arbetsmiljön och uppgifterna. Det kan vi på Samhall. Och när vi lyckas matcha förmågan med rätt arbetsuppgifter – då kan ett funktionshinder bli en superkraft.