Ett företag som är experter på just det, är Samhall. Genom att matcha rätt person till rätt arbete skapar man varje år nya möjligheter till arbete för tusentals personer som tidigare stått långt ifrån arbetsmarknaden.
Men hur fungerar det egentligen med sociala kriterier? Här reder vi ut vad som är bra att tänka på.
Många vinnare med sociala kriterier
Att upphandla omsorgstjänster med sociala kriterier är ett sätt för en kommun få in fler händer i omsorgen, samtidigt som man skapar arbetstillfällen för kommuninvånare som har svårt att hitta jobb på egen hand. En lösning som många vinner på alltså. Ändå tycker många upphandlare fortfarande att det är svårt.
Samhall har följt många upphandlingar och vet vad som kan gå snett och vad man ska tänka på vid en socialt ansvarsfull upphandling:
1. Lär dig av andra
Läs på. Det finns mycket att läsa om socialt ansvarsfull upphandling, till exempel hos Upphandlingsmyndigheten och Sveriges Kommuner och Regioner. Prata med kollegor i andra kommuner. Hur har de gjort? Hur har de skrivit sina förfrågningsunderlag? Hur formulerade de sina sociala kriterier, och vilka har fungerat? Vad har de lärt sig?
2. Börja smått
Om du är ny på upphandling med sociala kriterier: börja i det lilla. Välj ett mindre kontrakt och pröva där, eller välj ut en del av en större upphandling. Om kommunen till exempel ska upphandla tvätt och hemstädning i omsorgen: upphandla med sociala kriterier i vissa bostadsområden. Eller om du ska upphandla städ- och receptionstjänster: lägg receptionstjänsterna med sociala kriterier till en början, och låt städupphandlingen vara som vanligt. Att pröva stegvis är också ett bra sätt att vänja de interna kunderna i verksamheten.
3. Uteslut inte någon annan
Vi vill ju skapa förutsättningar för att de som står långt ifrån ska få vara med och spela – då måste vi passa oss så att vi inte utesluter någon annan. Gör inte kriteriet så smalt att det utestänger t ex unga. Sociala kriterier är ju ett verktyg som ska skapa inkludering, inte skapa hinder för nya grupper.
4. Om du inte kan följa upp kravet – ställ det inte
Uppföljning är både viktigt och svårt i alla upphandlingar. Men det räcker inte med att ställa krav på att vissa sociala kriterier ska vara uppfyllda och låta anbudsgivaren sätta kryss i en ruta – om ni inte sedan följer upp vad som levererades. Som upphandlare måste du tänka igenom i förväg hur du ska kontrollera att företaget levererar på kraven, och hur hela uppdraget går. De sociala upphandlingarna är ju utformade för att göra samhället lite vänligare. Se till att fuskarna inte kommer in där.
5. Informera verksamheterna
Förklara för verksamheten varför kommunen upphandlat med sociala kriterier, och vad det betyder. Ett bra sätt är att ordna ett möte för personal, brukare och anhöriga. Be företaget som vann upphandlingen att komma och berätta om sig själva – vilka de är, hur de arbetar och hur de förbereder sina medarbetare. Här kan man tidigt förebygga missförstånd och hantera eventuell oro.